3 dodelijkste dropshipping-fouten die onze eBay-activiteiten bijna hebben gedood
We hebben waarschijnlijk de meeste mogelijke
eBay-mislukkingen meegemaakt tijdens het bouwen van een dropshipping-bedrijf op
eBay - van blindelings vertrouwen op anonieme leveranciers tot het niet
bijhouden van onze boekhouding.
In dit bericht ga ik me concentreren op de
dodelijkste dropshipping-fouten die we hebben gemaakt. Dit zijn de fouten die
onze eBay-activiteiten bijna hebben gedood.
Dropshipping-fout
#3: verkopen met verlies of lage marge
Deze is niet per se uniek voor dropshipping, maar
komt vaker voor bij bedrijven die het dropshipping-model gebruiken.
De reden is dat dropshipping doorgaans lagere
winstmarges per transactie genereert - het product gaat door meerdere handen
totdat het de eindconsument bereikt, wat betekent dat er minder winst
overblijft voor de handelaar.
Het runnen van een dropshippingbedrijf op grote
schaal omvat het bijhouden van veel bewegende delen:
• Productprijzen
• Verzendprijzen
• Voorraad
• Trackinginformatie
• Klantenservicestatussen
• Noodsituaties (zoals het verliezen van $ 20.000
aan goederen in de post)
• Percentage fraude
• En
meer.
Op een gegeven moment gingen we ervan uit dat
"onze brutowinstmarge ongeveer 7% is" - we namen niet de moeite om
elke transactie op winstgevendheid te controleren, het leek een afleiding.
Toen we eindelijk een systeem implementeerden om
onze winst bij te houden (bekijk ons bericht over de eBay-winstcalculator om
je echte winst op eBay te ontdekken), waren we geschokt toen we ontdekten dat
we op veel van onze transacties tussen $ 0,5 en $ 10 verloren!
Mijn punt hier is dat een dropshipping-bedrijf
meestal een lage winstmarge heeft. Om succesvol te zijn, kunt u in de loop van
de tijd meestal niet op prijs concurreren.
Laten we het nu hebben over wat u kunt doen!
Hoe
voorkomen we de dropshipping-fouten met "lage marge"?
Omdat we ons realiseerden dat we hogere marges
nodig hadden om winstgevend te zijn, besloten we ons te concentreren op
producten met een prijs van meer dan $ 100. Het idee is dat het dezelfde
hoeveelheid inspanning en aandacht vereist om een dropship-bestelling van $
15 te verwerken als een bestelling van $ 150, maar de winstmarge voor een
transactie van $ 150 is natuurlijk hoger.
Ik raad ten zeerste aan het bericht te lezen dat ik
heb gewijd aan het proces dat we hebben gebruikt om producten te vinden die
geschikt zijn voor dropshipping - Hoe u de beste dingen kunt vinden om op eBay
te verkopen.
We begrepen dat we niet konden blijven concurreren
op prijs, zelfs als we erin zouden slagen een winstgevende productlijn te
vinden - winstmarges dalen altijd met de tijd, naarmate er meer en meer concurrentie
bijkomt. Daarom hebben we ons gericht op een nieuw concurrentievoordeel:
klanttevredenheid. We deden ons uiterste best om ervoor te zorgen dat elke
klant een WOW-ervaring bij ons kreeg, waardoor onze kansen om hun retourzending
te verdienen groter werden.
Blijkbaar had ons voorgevoel gelijk -
Volgens
een onderzoek van McKinsey: "De uitgaven voor e-commerce voor nieuwe
klanten bedragen gemiddeld $ 24,50, vergeleken met $ 52,50 voor terugkerende
klanten."
Het
heeft ook een toegevoegde waarde om niet te concurreren om de laagste prijzen -
uit mijn ervaring zijn "dollargedreven" klanten meestal veel minder
prettig in de omgang dan degenen die op zoek zijn naar geweldige service /
selectie / professioneel advies enz.
Vind uw concurrentievoordeel
Er
zijn verschillende concurrentievoordelen waaruit je kunt kiezen en het
belangrijkste is om er EEN te kiezen om al je dropshipping-activiteiten op te
richten.
Ik
schreef eerder -
De
meeste nieuwe verkopers beweren: "Als ik niet de laagste prijs heb, maak
ik geen kans om op eBay te verkopen".
Dit
is een kritieke fout. Koopt u ALTIJD alles voor de goedkoopste prijs?
Natuurlijk niet!
Er
zijn meer dan 155 miljoen kopers op eBay, niet iedereen is 100% dollargedreven!
Sommigen
zijn op zoek naar de snelste verzender - ze hebben hun item zo snel mogelijk
nodig!
Anderen
lezen de feedback zorgvuldig door om er zeker van te zijn dat ze kopen bij een
eerlijk, gerenommeerd bedrijf dat voor hen zal zorgen als er iets misgaat met
de transactie of het product.
Tenzij
je enorm bent, en ik bedoel Walmart / Amazon / Best buy enorm - Prijs is een
zeer slecht concurrentievoordeel, het wordt in de loop van de tijd erg moeilijk
vol te houden (tenzij je de fabrikant bent).
Er
is veel lawaai in de wereld - als je wilt dat mensen je horen en onthouden,
wees dan lasergefocust met je boodschap en concurrentievoordeel, ik schreef
hier over het belang van focus.
Denk
er goed over na en kies het enige concurrentievoordeel. Voor ons was het
klantenondersteuning - we wilden liever geld verliezen om de klanten blij te
maken. Op de lange termijn heeft het ons geholpen een winstgevende en
succesvolle eBay-onderneming op te bouwen.
Ik
kan het niet meer eens zijn met Andrew Youderian wanneer hij zegt: "Kies
een niche waar je waarde kunt toevoegen" in zijn geweldige post - Anatomy
of a Great Niche.
"...
Dus hier is het punt van het verhaal: door de problemen waarmee hun klanten
worden geconfronteerd echt te begrijpen - en door geweldige middelen te bieden
om deze problemen op te lossen - kan Crutchfield een premie vragen. Ze verkopen
momenteel een ontvanger voor $ 494 die op Amazon wordt vermeld voor $ 405 - een
verschil van $ 90! Ondanks dat ze $ 90 meer vragen dan Amazon, kunnen ze nog
steeds tonnen van deze ontvangers verkopen.
Belangrijkste
afhaalmaaltijden: concurreer niet op de lange termijn over de prijs, vind uw
enige concurrentievoordeel en koester het om op te vallen.
Dropshipping-fout #2: leverancier bijna op voorraad
Het
probleem hier is vrij duidelijk: een klant betaalt u voor een artikel dat uw
leverancier niet op voorraad heeft. Wat doe jij?
De
slechtste oplossing is om de bestelling te annuleren en de klant te verliezen -
je verliest niet alleen de specifieke transactie, je verliest ook een kans op
een herhalingsaankoop, een potentiële ambassadeur voor je merk en een deel van
je reputatie, om nog maar te zwijgen van de hoogst mogelijke negatieve feedback
op eBay van een boze ex-klant.
Bovendien
maakt het klanten niet uit hoe we een bestelling uitvoeren, ze hebben een
artikel gekocht en willen het zo snel mogelijk ontvangen. De problemen die we
hebben met onze leveranciers zijn in deze situatie niet relevant en ik kan de
klant niet kwalijk nemen dat hij ongelukkig is.
Als
je een goed georganiseerd dropshipping-bedrijf runt, zou je niet in dergelijke
situaties moeten zijn, omdat je weet welke artikelen op voorraad zijn en welke
niet, zodat je je aanbiedingen kunt aanpassen aan de huidige voorraadsituatie.
Hoe voorkomen we de "niet op voorraad" dropshipping-fouten?
We
leerden al vroeg hoeveel we eigenlijk verliezen door tegen een klant te zeggen
"sorry, we hebben geen voorraad" en daarom hebben we een strategische
beslissing genomen om meerdere leveranciers te zoeken voor dezelfde of op zijn
minst vergelijkbare producten.
Als
leverancier A niet meer op voorraad zou zijn, zouden we dropshippen van
leverancier B, zelfs als hij hogere prijzen had. Als we het exacte artikel niet
bij een andere leverancier konden kopen, zouden we een geüpgraded product
aanbieden, zelfs als dit betekende dat we geen winst zouden maken of een paar
dollar zouden verliezen op de specifieke transactie. Op de lange termijn heeft
deze strategie zichzelf bewezen met een groeiend aantal terugkerende klanten.
In
het slechtste geval zouden we het product bij een andere eBay-/amazon-verkoper
bestellen - meestal zonder winst, maar toch om onze klant tevreden te houden!
Belangrijkste
afhaalmaaltijden: werk met meerdere leveranciers voor hetzelfde product om
short selling te minimaliseren.
Dropshipping-fout #1: dropshipping-leveranciers niet persoonlijk ontmoeten
Jarenlang
zouden we onze comfortzone niet verlaten - destijds een klein kantoor in het
centrum van Haifa, Israël.
We
zouden met tientallen leveranciers praten en tonnen voorraad over de hele
wereld verplaatsen, zonder ooit iemand persoonlijk te ontmoeten.
Op
een dag hoorden we over een zeer relevante tentoonstelling in Amsterdam, dus
besloten we onze comfortzone te verlaten en onze leveranciers persoonlijk te
ontmoeten!
Ik
kan een duidelijke lijn trekken in de ontwikkeling van onze
dropshipping-activiteiten - BM en AM, Before Meeting (onze
dropshipping-leveranciers) en After Meeting.
Laat
me duidelijk zijn: we zouden nooit een succesvol dropshipping-bedrijf hebben
kunnen opbouwen zonder onze leveranciers persoonlijk te ontmoeten.
Hoe voorkomen we de dropshipping-fouten "Niet voldoen aan de
leveranciers"?
Nou,
hmm ... we hebben onze dropshipping-leveranciers ontmoet!
Je
kunt hier lezen over de ervaring - Hoe we geweldige, betrouwbare leveranciers
hebben gevonden voor onze eBay-activiteiten.
We
namen onze leveranciers mee uit eten en bouwden echte menselijke relaties op,
het is onnodig om te zeggen dat we vanaf dat moment veel meer aandacht en
betere voorwaarden kregen, die beide een belangrijke rol speelden bij de groei
van onze dropshipping-activiteiten:
1.
Leveranciers vertrouwden ons meer en stonden ons toe om netto + 30 te betalen
(betaling 30 dagen nadat de daadwerkelijke bestelling is geplaatst).
2.
We waren in staat om als partners beter te communiceren en problemen op te
lossen, dan voorheen als anonieme partijen.
Ja,
vliegen om uw leveranciers te ontmoeten kost tussen de $ 500 en $ 5000, maar
het is waarschijnlijk een van de beste ROI (return on investment) die we ooit
hebben gekregen!
Een woord over het communiceren van de geschatte levertijd
Iedereen
die ooit iets online heeft verkocht, weet dat de levertijd een van de kritieke
factoren is voor een klant.
De geschatte levertijd is een van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op online winkelen.
Als je twijfels hebt, u kunt de helpdesk van eBay bellen
en deskundig advies vragen.
Comments
Post a Comment